یکشنبه, 10 دی 1396 13:54

تأثیرات ورزش دویدن

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

- کنترل وزن بدن

خیلی از افراد برای کنترل وزن بدنشان می‌دوند. هنگام دویدن، چربی‌های ذخیره شده در بدن برای جبران انرژی از دست رفته می‌سوزند و بدین ترتیب بدن کالری از دست می‌دهد. دویدن یکی از ورزش‌های مؤثر در سوزاندن چربی است. یک دونده در هر ساعت حدود ۵۰ کیلو کالری می‌سوزاند.

- ساختن ماهیچه‌ و استخوان
رابطهٔ مستقیم بین فعالیت و ساختن استخوان و ماهیچه وجود دارد. با زندگی ساکن، از میزان ماهیچه‌ها و استخوان‌های بدن کاسته می‌شود. یکی از راه‌حل‌های این مشکل، دویدن است که تأثیر زیادی بر استخوان‌ها و ماهیچه‌ها دارد. ورزش و دویدن باعث متراکم‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود و ماهیچه‌ها را قوی‌تر می‌سازد.

- تأثیرات قلبی عروقی و خونی
با دویدن ضربان قلب منظم‌تر می‌شود و فشار خون کاهش می‌یابد. همچنین دویدن میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد و احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها و حملات قلبی را کم می‌کند.

- کاهش استرس
دویدن استرس را کاهش می‌دهد و احساس عصبانیت و نارضایتی را کم می‌کنند. دویدن به مدت طولانی باعث می‌شود نگرانی‌های خود را فراموش کنید و آرام‌تر شوید. دویدن باعث مثبت‌گرایی و خوش‌اخلاقی نیز می‌گردد.

- بالا بردن اعتماد به نفس
افرادی که می‌دوند، اعتماد به نفس بالاتری دارند. با کم کردن وزن، افزایش حجم ماهیچه‌ها و داشتن سالمتی هرچه بیشتر، اعتماد به نفس نیز افزایش می‌یابد. دویدن به طور مداوم، احساس بهتری نسبت به خودتان را ایجاد می‌کند.

- کُند شدن روند پیری
همان طور که اشاره شد، دویدن باعث محکم‌تر شدن ساختمان عضلانی و استخوانی بدن می‌گردد. بدین شکل بدن در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌شود و دیرتر نشانه‌های پیری در آن بروز می کند..

- افزایش اراده
دویدن به طور مداوم آسان نیست. به همین دلیل خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می‌گذارند. با ادامهٔ ورزش دویدن و غالب شدن بر رخوت، اراده افزایش می‌یابد.

- بالا رفتن ایمنی بدن
دویدن میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد که این گلبول‌ها برای ایمنی بدن بسیار ضروری بوده و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، دیابت و پوکی استخوان می‌شوند.

- بالا رفتن هماهنگی بدن
با وجود اینکه دویدن ورزش ساده‌ای است، هماهنگی اعضای بدن را زیاد می‌کند؛ به خصوص اگر این دویدن در زمینی با موانع کوچک انجام گردد.

- خواب بهتر
سلامتی افراد با نحوهٔ خوابیدن آنها و اینکه چقدر و چگونه می‌خوابند ارتباط مستقیم دارد. بعد از یک ورزش جدی مانند دویدن بدن شما دچار خستگی شده و نیاز به استراحت و تجدید قوا در آن بروز می‌یابد؛ به همین سبب می‌توان خوابی عمیق داشت. دوندگان معمولاً راحت‌تر وسریع‌تر به خواب می‌روند و خواب عمیق‌تری نسبت به افراد عادی دارند.

خواندن 140 دفعه
برای ارسال نظر وارد سایت شوید

درباره ی ما

مؤسسۀ فرهنگی ورزشی مدرسۀ آیکیدو، اولین و تنها مرجع رسمی آیکیدو ی سنتی ایواما (Iwama Aikido) در ایران می‌باشد. این مؤسسه، در سازمان جهانی ایواما آیکیدو ی ژاپن بصورت رسمی ثبت شده است.

آخرین مطالب

خبرنامه

برای اطلاع از جدید ترین اخبار عضو خبرنامه ما شوید !