چهارشنبه, 09 فروردين 1396 18:39

‌ ۶ راه ساده برای تقويت استخوان‌ها

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تاکنون دارو‌های زیادی چون فوزاماکس، اکتونل و... برای پیشگیری از پوکی استخوان ساخته شده‌اند. با این حال مصرف این داروها بیش از ۵سال، می‌تواند تأثیرات منفی را نیز در پی داشته باشد.

حال این سؤال پیش می‌آید که پس چه کنیم تا استخوان‌های محکم‌تری داشته باشیم؟ پاسخ‌هایی که بدست خواهد آمد به شرح زیر است:

۱- از مصرف بیش از حد کلسیم بپرهیزید.
تحقیقات نشان داده است، زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله روزانه به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم و زنان بالای ۵۰ سال به ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند که از این مقدار ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم آن از طریق غذاهای لبنی تأمین می‌شود. باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازهٔ کلسیم نیز تأثیرات منفی‌ای بر سلامت استخوان‌ها و دستگاه گوارش خواهد داشت.
۲- تنها به لبنبات اکتفا نکنید.
پنیر، ماست، بستنی و... بسیار اسیدی هستند اما بدن ما ترجیح می‌دهد کمی قلیایی باشد. به همین دلیل با خوردن غذاهای اسیدی، بدن کلسیم را از استخوان‌ها خارج کرده و خاصیت اسیدی را تا حدی خنثی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین منابع کلسیم برگ‌های سبز گیاهان، کلم بروکلی، لوبیا سبز و این گونه سبزیجات هستند.
۳- از سویا استفاده کنید.
مصرف بیشتر سویا و عدم مصرف زیاد مواد اسیدی، گوشت، شکر و نوشابه‌های گازدار می‌تواند در تأمین کلسیم بدن شما نقش به‌سزایی داشته باشد. سویا خواص زیادی برای شکل‌گیری استخوان‌ها دارد و همچنین احتمال ابتلا به سرطان در زنان را کاهش می‌دهد.
۴- استفاده از نمک را محدود کنید.
جذب سدیم باعث کاهش کلسیم در اوره می‌شود. بدن ظرفیت مصرف ۲۳۰۰ میلی‌گرم یا یک قاشق چای‌خوری نمک در روز را دارد. اگر سنتان بیش از ۵۰ سال است یا مشکل افزایش فشار خون دارید، باید کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف کنید.
۵- مصرف کافئین را کاهش دهید.
نوشیدن چای، قهوه و سایر مواد کافئین‌دار، جذب کلسیم را در بدن کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف کافئین‌تان را به روزانه ۲ الی ۳ فنجان چای یا قهوه کاهش دهید.
۶- ورزش کردن را فراموش نکنید.
تحرک بدنی، پیاده‌روی، شنا و ورزش‌های هوازی از عوامل بسیار تأثیرگذار بر ساختار استخوان‌های بدن می‌باشند.

خواندن 721 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 26 فروردين 1396 16:30
برای ارسال نظر وارد سایت شوید

درباره ی ما

مؤسسۀ فرهنگی ورزشی مدرسۀ آیکیدو، اولین و تنها مرجع رسمی آیکیدو ی سنتی ایواما (Iwama Aikido) در ایران می‌باشد. این مؤسسه، در سازمان جهانی ایواما آیکیدو ی ژاپن بصورت رسمی ثبت شده است.

آخرین مطالب

خبرنامه

برای اطلاع از جدید ترین اخبار عضو خبرنامه ما شوید !